OSEA Experimental Ethnography, Writing Culture, ethnographic methods, fieldwork, experimental writing, anthropological theory, anthropological ethics, Emmanuel Levinas, ethics of Other, expanded documentation, staging of fieldwork, double sensation, ethnographic installation OSEA-CITE: Ethnography of the Future / Interdisciplinary Cultural Anthropology / Study Abroad Experimental Ethnography, ethnographic installation, ethics of ethnography, ethnographic ethics, Emmanuel Levinas, Double Sensation, Expanded Documentation, Experimental Ethnography, Quetzil Castaneda, Juan Castillo Cocom, Maya Culture, Mayan Civilization, Maya Riviera, Yucatan, Mexico, Community Action Research, Ethnographic Installation, Maya Calendar, Maya 2012, Chilam Balam, Ah Dzib, Second Language Studies, Second Language Learning, Bilingual Education, anthropology of Art, anthropology of Tourism, the Maya World, Cancun, Merida, Playa del Carmen, Tourism studies, Medical anthropology, Maya healing and ritual, Field Study Abroad, Latin American Studies, Valladolid, Chichen Itza, Tulum, Ek Balam, Piste, Travel Mexico, Tourism Development, Ethics of tourism,


Is OSEA right for me?
What is Ethnography?
What is Field Study?
What is Heritage?
OSEA FAQs

Student Experience
Student Success
Student Projects
Student Reviews
Student Conference
Student Testimonies

Memory: Chilam Balam
Art: Ah Dzib Pizté Project
Language: SELT Project
MIRA: Tourism Ethnography


OSEA on Facebook
Escuela Abierta
OSEA FB Photo Albums
OSEA Image Galleries
OSEA YouTube Videos

OSEA Publications
OSEA Online Library
OSEA News & Updates
Ethics & Human Subjects

 
OSEA Field Study Abroad Programs in Mexico

 

OSEA Publications

Estrategias Identitarias may be ordered online at our website. See below for pricing and shipping information.


» Click here to read the back cover // PDF // 1MB.

Citation
Castillo Cocom, Juan A. and Quetzil E. Castañeda, Editors. 2004. Estrategias Identitarias: Educación y la antropología historica en Yucatán. Mérida, México: Universidad Pedagógica Nacional-Mérida, The Open School of Ethnography and Anthropology, and the Secretaría de Educación-Yucatán. 296 pages.

ISBN 968-5480-38-9

How to Purchase this Book
Information below on how to purchase online or download the order form.

Table of Contents
Front Matter
A Celebrar Vienticinco Años de la UPN en Merida – Juan R. Manzanilla Dorantes
Proemio – Jorge A. Ortiz Mejía
Agradecimientos – Juan A. Castillo Cocom y Quetzil E. Castañeda

Parte I: La Identidad Maya de Yucatán: Re-Pensando la Etnicidad, Historia, y Antropología
1 “No Somos Indígenas!”: Gubernamentalidad y la Identidad Maya de Yucatán – Quetzil E. Castañeda
2 Etnogénesis Maya – Matthew Restall
3 De Amigos y Enemigos: La Guerra de Casta y Etnicidad en Yucatán – Wolfgang Gabbert
4 Repensando la Resistencia Maya: Cambios de las relaciones entre Maestros Federales y Comunidades Mayas en el Oriente, 1929-1935 – Ben Fallaw
5 Perdido en “Mayaland” – Juan A. Castillo Cocom
6 Repensando la Etnicidad Maya, 1500-1940 – Ueli Hostettler

Parte II: Gubernamentalidad y Ciudadanía: Estrategias de las Esferas Públicas—Educación, Ejido, Estado, Migración
7 Estrategias Identitarias en la Esfera Pública: Gubernamentalidad y Ciudadanía – Quetzil E. Castañeda
8 Identidad y Resistencia: La Educación para los Mayas de Yucatán – Juan R. Manzanilla Dorantes
9 Resistencia y Acomodo: Mayas y Ejidos en el Centro de Quintana Roo – Ueli Hostettler
10 Nuevos y Viejos Movimientos Sociales: Pisté desde la Boca del Pozo hasta el Municipio Libre de Chichén Itzá – Quetzil E. Castañeda
11 Transnational Hetzmek’: Entre Oxkutzcab y San Pancho – Patricia Fortuny Loret de Mola
12 El Quincunx y el Encuentro de dos Dinastías en la Noche de los Tiempos: Dilemas de la Política Yucateca – Juan A. Castillo Cocom

End Matter
Apéndice A, El Indio Yucateco (Juan José Hernández)
Apéndice B, Costumbres de las Indias de Yucatán (Juan José Hernández)
Autores y Colaboradores, resúmenes biográficos


On the significance of this book
A Celebrar Vienticinco Años de la UPN en Mérida
La evolución de las relaciones interétnicas en la península de Yucatán hacen parecer que las identidades, principalmente de los grupos indígenas tienden a desaparecer por el agotamiento de las estrategias que les sirven para refuncionalizarlas y fortalecerlas, y también por la imposibilidad de asimilar y apropiar a sus entornos los elementos ajenos a sus culturas.

El avance de la educación, la ciencia y la tecnología redimensionan la imaginación social al mirar; a los espacios como superficies más pequeñas de lo que realmente son, a las mismas distancias como más cortas y al tiempo como sí se moviera más rápido y de forma vertiginosa. En esta vorágine, las relaciones humanas se intensifican, se estrechan y por tanto van adquiriendo nuevas connotaciones, lo que lleva a transformaciones dinámicas en la vida diaria. Estas modificaciones requieren ser explicadas y para ello, el pasado debe de ser reconstruido como momentos de un proceso social de innovación que nos posibilite conocer qué es lo que cambia, cómo y hacia dónde nos lleva. En el caso que nos ocupa, nos referimos a las estrategias para la construcción, reconstrucción o desaparición de las identidades.
“Estrategias Identitarias” se publica en el marco de la conmemoración del XXV aniversario de la fundación de la Unidad 31-A de la Universidad Pedagógica Nacional en el estado de Yucatán. Es un libro cuya reflexión tiene como sujeto social a la etnia maya de Yucatán y como perspectiva teórica de análisis, la identidad en el contexto de la educación y de la antropología histórica. De aquí su pertinencia y su actualidad para enriquecer y vigorizar los conocimientos, los saberes y la reflexión regional sobre los mayas.

La publicación de esta obra es producto del esfuerzo colectivo en la que participaron las Universidades de la Unidad 31-A de la Universidad Pedagógica Nacional. Asimismo, expreso mi reconocimiento al apoyo, para hacer posible esta publicación, a la Secretaría de Educación del Estado de Yucatán, a través de su titular Psicóloga Carmen Zita Solís Robleda y del Psicólogo Raúl Burgos Fajardo, Director de Educación Media Superior y Superior.

De igual manera, se ponderan los esfuerzos de los Doctores Juan Castillo Cocom y Quetzil Castañeda, por el compromiso con la investigación; a su iniciativa para concretar la publicación del libro, a su creatividad y dinamismo intelectual; además, de sus escritos que integran el texto, por su aportación en la realización de la labor editorial para que este ejemplar alcance el nivel de excelencia que aquí presentamos.

Juan R. Manzanilla Dorantes
Director, Universidad Pedagógico Nacional, Mérida
Mérida, Yucatan, México

Purchase the Book
This book may be purchased for $22.50 (includes USA shipping & handling). Order 5 books for $95.00 (a discount of 15%). Contact us for international shipping & handling rates to other locations.

Printable Order Form
To purchase this book and pay by check or money order, please download our order form.
Order Form // PDF 104 kb

Order Online
Payments for online orders made be made using PayPal. Please use the SEND MONEY feature on the top menu bar in your account at the PayPal web site.

Designate “quetzil@osea-cite.org” as the recipient and use the message space to tell us your mailing address. You will receive a receipt from PayPal for this transaction and we will mail your book(s).

 

 

 

 

© 2004 – 2024 osea-cite. all rights reserved. | osea-cite home | contact us | privacy policy